Доступність будівель і приміщень закладів освіти є важливою складовою інклюзивного середовища, яке дозволяє людям з інвалідністю та маломобільним групам населення повноцінно брати участь у навчальному процесі. У Запорізькій області активно вживаються заходи для створення таких умов, спираючись на принципи універсального дизайну, розумного пристосування та впровадження інноваційних освітніх рішень, таких як ресурсні кімнати та медіатеки.

Універсальний дизайн у закладах освіти

Універсальний дизайн передбачає створення простору, який відповідає потребам усіх користувачів незалежно від їх фізичних можливостей. У закладах освіти Запорізької області це реалізується через:

  • облаштування пандусів та підйомників, що відповідають сучасним стандартам;
  • автоматичні двері та широкі проходи, що дозволяють зручно пересуватися людям на візках;
  • контрастні маркування на сходах та тактильні покажчики для людей із порушеннями зору;
  • інклюзивні санітарні кімнати, обладнані поручнями та спеціалізованими умивальниками.

Проте, станом на 22.11.2024 маємо лише 43 % ЗП(ПТ)О, 50 % ЗДО, у яких забезпечено доступність до першого поверху відповідно ДБН. Найбільш доступними на сьогодні є ЗЗСО, це 81 % закладів загальної середньої освіти.

Розумне пристосування

Розумне пристосування передбачає адаптацію простору до індивідуальних потреб користувачів. У Запорізькій області практикується:

  • індивідуальна адаптація робочих місць для учнів із фізичними чи когнітивними особливостями;
  • мобільні рішення, такі як переносні пандуси чи спеціалізовані пристрої для доступу до навчальних матеріалів;
  • розробка програм адаптованого навчання, які включають використання сучасних технологій.

Ресурсні кімнати

Ресурсні кімнати стають важливою частиною інклюзивної освіти. Це спеціально обладнані приміщення, де учні з особливими освітніми потребами отримують допомогу у розвитку своїх навичок. У Запорізькій області такі кімнати оснащуються:

  • сенсорними зонами для релаксації та емоційного розвитку;
  • навчальними модулями для індивідуальної чи групової роботи;
  • комп’ютерною технікою із доступними програмами, які спрощують навчання;
  • інтерактивними матеріалами, що допомагають у розвитку когнітивних та моторних функцій.

Ось декілька прикладів облаштування ресурсних кімнат в нашій області:

 

Медіатеки

Медіатеки є інноваційними просторами, які сприяють інтерактивному та доступному навчанню. У Запорізькій області в таких центрах пропонуються:

  • електронні книги та аудіоматеріали, зручні для використання людьми з порушеннями зору;
  • доступ до онлайн-ресурсів, включаючи відеоуроки, лекції та віртуальні екскурсії;
  • зони для колаборації, обладнані технікою для групових проєктів.

Приклади облаштування медіатек в області:

 

 

Поточний стан і перспективи

У Запорізькій області модернізація закладів освіти продовжується завдяки державним і місцевим програмам, а також грантовим проєктам. Основними пріоритетами є збільшення кількості ресурсних кімнат та медіатек, адаптація вже існуючих будівель до сучасних стандартів доступності, а також навчання персоналу закладів освіти для роботи з дітьми з особливими потребами.

Висновок

Реалізація принципів універсального дизайну, створення ресурсних кімнат і медіатек у закладах освіти Запорізької області сприяє формуванню інклюзивного середовища, що забезпечує рівні можливості для кожного. Це важливий крок у розвитку освітньої системи, орієнтованої на потреби кожної дитини, незалежно від її фізичних чи когнітивних можливостей.