БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ – НЕВІД’ЄМНА ЧАСТИНА ОСВІТИ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Сучасне суспільство активно рухається до створення інклюзивного середовища, де кожна людина, незалежно від фізичних чи психічних особливостей, може реалізувати свій потенціал. Однією з ключових складових цього процесу є безбар’єрність в освіті. Для осіб з особливими освітніми потребами це не просто важливий аспект, а основна умова для отримання якісної та доступної освіти.

Що таке безбар’єрність?

Безбар’єрність в освіті – це створення умов, при яких люди з інвалідністю чи іншими особливостями не відчувають обмежень у доступі до знань. Це включає не тільки фізичні бар’єри, такі як відсутність пандусів чи спеціальних ліфтів, але й соціальні, психологічні та освітні перешкоди, які можуть завадити повноцінному навчанню.

Важливим показником безбар’єрності в освіті є мережа спеціальних та інклюзивних класів. За оперативними даними в нашій області на початок 2024/2025 навчального року в закладах дошкільної освіти області налічується 73 інклюзивні групи, в яких здобувають освіту 169 дітей з особливими освітніми потребами. В закладах загальної середньої освіти функціонує 912 інклюзивних класів, в яких здобуває освіту 1699 дітей з особливими освітніми потребами. Загальна кількість осіб з ООП, що здобуває освіту в інклюзивних класах/групах складає 1868 дітей.

Слід зазначити, що станом на 20.09.2024 р. запити батьків щодо інклюзивної освіти для їхніх дітей повністю задоволені. Серед шкіл, в яких діють інклюзивні класи, є й заклади нового типу: гімназії, ліцеї, спеціалізовані школи з поглибленим вивченням предметів.

Не менш важливою є мережа спеціальних класів, функціонування яких забезпечено відповідно до потреб громад. Станом на 20.09.2024 в області лише у двох територіальних громадах  функціонують спеціальні класи. Загальна їх кількість становить 72, в яких здобувають освіту 717 дітей з особливими освітніми потребами.

Фізична безбар’єрність

Фізична доступність навчальних закладів – це перший крок до забезпечення рівних можливостей для всіх учнів. Для осіб з обмеженими можливостями руху важливими є наявність пандусів, ліфтів, спеціально обладнаних санітарних кімнат. Також важливим аспектом є адаптація навчальних приміщень та обладнання для учнів з вадами зору або слуху – використання шрифту Брайля, аудіопідтримки, спеціальних освітніх технологій.

Забезпечення фізичної доступності закладів освіти області є одним із пріоритетних питань, адже, станом на 20.09.2024 маємо лише 43 % ЗП(ПТ)О, у яких забезпечено доступність до першого поверху відповідно ДБН. Найбільш доступними на сьогодні є ЗЗСО, це 81 % закладів загальної середньої освіти. Всього закладів освіти усіх рівнів, що є доступними для маломобільних груп населення 76 %.

Психологічна та соціальна безбар’єрність

Не менш важливою є психологічна безбар’єрність, яка передбачає створення атмосфери прийняття і підтримки. Для учнів з особливими освітніми потребами важливо відчувати, що вони є повноправними учасниками навчального процесу. Це вимагає толерантного ставлення з боку педагогів та однолітків, а також підготовки викладачів до роботи з такими дітьми.

До надання корекційно-розвиткових занять (послуг) учням з особливими освітніми потребами залучені психологи, логопеди, спеціальні та соціальні педагоги. Кожен вчитель інклюзивного класу та вихователь інклюзивної групи має асистента. Кількість асистентів виховалеля/вчителя динамічно зростає паралельно відкриттям нових інклюзивних груп/класів. Загальна кількість працевлаштованих фахівців за професіями «асистент вихователя», «асистент вчителя» складає 736 осіб. Всі педагоги, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами, на постійній основі проходять навчання щодо специфіки роботи з дітьми з ООП, є активними учасниками різноманітних тренінгів, семінарів, круглих столів, тощо.

Висновок

Безбар’єрність в освіті є фундаментом для створення рівних умов для всіх учнів. Вона дозволяє особам з особливими освітніми потребами не тільки здобувати знання, але й розвивати свої таланти, самореалізовуватися та брати активну участь у житті суспільства. Лише тоді, коли кожна людина матиме доступ до освіти без перешкод, можна говорити про справжню інклюзію та рівноправність. Наша область є активним учасником у забезпеченні безбар’єрності в освіті. Безумовно, це наближує нас до європейських принципів та стандартів життя, де кожен громадянин має можливості для реалізації свого потенціалу. Проте є ще й проблемні питання, такі як:

  • 58 % закладів освіти області не обладнано пандусами, поручнями на вході в будівлі та спеціальними туалетними кімнатами.
  • Не забезпечено ІРЦ спеціальними педагогами (олігофренопедагогами, тифлопедагогами, сурдопедагогами) на 75%.
  • Об’єкти фонду захисних споруд не забезпечено елементами інклюзивності.