Під впливом повномасштабної війни в Україні змінився формат зовнішнього незалежного оцінювання (далі ‒ ЗНО). Уперше в історії України вступне випробування проводилося онлайн. Замість ЗНО в надзвичайно стислі терміни було підготовлено й успішно проведено НМТ у формі комп’ютерного онлайн-тестування. НМТ не є повноцінним замінником ЗНО, але воно є оптимальним інструментом вступу до ЗВО в умовах війни.

У Запорізькій області організовано роботу семи ТЕЦ і проведено всі 3 сесії НМТ. Для організації ТЕЦ було залучено 5 закладів (три виші, школа та бібліотека), на базі яких утворено 7 центрів. З міркувань безпеки не публікували інформацію про місця розташування ТЕЦ. З цієї ж причини цьогоріч не було оприлюднено графіка тестувань. Винятковими були ТЕЦ Запорізької області, створені в м. Запоріжжя, де тестування проводили безпосередньо в укриттях. Місцеві заклади освіти повністю обладнали такі приміщення для проведення НМТ, забезпечили належні умови для учасників, яким не потрібно було в разі виникнення загрози припиняти працювати з тестами.

Цього року було створено доволі короткі тестові форми, тестові форми не містили типово складних завдань, що передбачають, надання розгорнутої відповіді (це стосується й української мови, і математики), завдання стосувалися обмеженого кола тем (історія ‒ тільки сучасний період). В умовах сьогодення такі тестові завдання перевіряли базові компетентності, що свідчать про опанування шкільної програми на рівні, достатньому для продовження навчання в закладах вищої освіти України. Але всі учасники НМТ продемонстрували здатність досягати результатів при зниженні працездатності як закономірного наслідку стресу.

Загальні результати учасників НМТ Запорізької області вказують на те, що вони є недостатньо високими, адже з кожного блоку майже 60% вступників отримали менше ніж 160 балів за шкалою 100-200.

Разом з тим, випускники ЗЗСО 2022 року мають майже на 10 балів вищі результати за виконання всіх трьох блоків, ніж випускники минулих років. (Презентація результатів НМТ Запорізької області).

Велике значення мала висока вмотивованість випускників та необов’язковість складання тестів через скасування державної підсумкової атестації, через це кількість учасників зменшилася, але якість отриманих результатів зросла.

Навпаки кількість учасників з найнижчими результатами НМТ, тобто від 100 до 120 балів за шкалою 100–200, стала незначною.

Середні показники  з усіх трьох предметів нижчі за загальноукраїнські.

Підстав говорити про погіршення якості освіти в останні роки немає, проте проблемним залишається низький рівень знань, що демонструють учасники тестування Запорізької області. Для підвищення рівня якості знань (якості результату і якості процесу), необхідно зміцнювати інтелектуальну та психологічну готовність учнів до тестування, аналізувати недоліки в знаннях, враховувати в подальшій роботі виявлені типові помилки, поширювати успішний досвід педагогічної практики вчителів, що демонструють високий рівень підготовки учнів, впроваджувати успішні авторські методики підготовки до ЗНО, оптимізувати форми і методи  організації освітнього процесу. Необхідно передбачити систему заходів (коригувальних занять) в наступному році для надолуження втрачених знань у зв’язку з війною.

Отже, це має бути комплексний підхід щодо залученості в цей процес покращення всіх суб’єктів та елементів системи освіти: учнів, педагогів, змісту освіти (освітні стандарти, навчальні програми, плани), освітніх установ, органів управління освітою.

Директор Департаменту освіти і науки облдержадміністрації, доктор економічних наук, професор, Бухаріна Людмила Михайлівна