З 14 по 19 вересня 2019 року в м. Запоріжжя Департамент освіти і науки облдержадміністрації спільно з Національним центром «Мала академія наук України» за підтримки департаменту освіти і науки Запорізької міської ради, Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, Запорізького обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді «Грані», Запорізького обласного центру туризму і краєзнавства, спорту та екскурсій учнівської молоді, Запорізького обласного центру художньо-естетичної творчості учнівської молоді вперше організували проведення І Всеукраїнської осінньої школи «STEM MAS.UA».

До участі в осінній школі запрошені 37 учнів – призерів конкурсу «МАН-Юніор Дослідник» та 22 педагога закладів загальної середньої освіти з десяти областей України (Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Київська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Харківська, Черкаська).

Учасники осінньої школи перебувають на мальовничому острові Хортиця на базі санаторію-профілакторію ПАТ «Дніпроспецсталь», навчання організовано у Запорізькому навчально-виховному комплексі «Запорізька Січ» військово-спортивного профілю.

На урочистому відкритті І Всеукраїнської осінньої школи «STEM MAS.UA» з привітальним словом до учасників звернулись: заступник директора департаменту – начальник управління Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Віктор Миколайович Захарчук, кандидат педагогічних наук, завідувач науково-дослідної експериментальної лабораторії – філії Національного центру «Мала академія наук України», педагог Запорізького технічного ліцею Білоус Світлана Юріївна, методисти Національного центру «Мала академія наук України» Козленко Ірина та Чумаченко Дарина.

Автором І Всеукраїнської осінньої школи «STEM MAS.UA» є кандидат педагогічних наук, завідувач науково-дослідної експериментальної лабораторії – філії Національного центру «Мала академія наук України», автор інноваційного проекту «Педагогічна система «Школа – МАН», педагог Запорізького технічного ліцею Білоус Світлана Юріївна.

Як зазначає Світлана Білоус, в останні роки світові тенденції в освіті призвели до активного запровадження проєктного підходу, а також так званої STEM-освіти як переходу до освітніх стандартів третього покоління, що передбачають розвиток навиків дослідництва.

Проєктний метод було запропоновано ще в 1920-ті роки, але механізми його застосування виявилися недосконалими, тому вкорінилися лише його «залишки» у вигляді дипломних проєктів у закладах вищої освіти.

STEM-освіта народилася як один із сучасних дієвих методів запровадження проєктного підходу. Причинами виникнення цього тренду є потреба у фахівцях-інженерах з дослідницькими навиками у високотехнологічних галузях, які будуть поєднувати знання технологій та природничих наук (наприклад, спеціалістів у біо- та нанотехнологіях).

Під STEАM-освітою розуміють інтеграцію всіх п’яти дисциплін (S – природничі науки, T – технології, E – інженерія, А – мистецтво, M – математика) у єдину систему навчання. І такої обґрунтованої, логічно узгодженої та апробованої системи наразі не заявлено.

В Україні така система почала розбудовуватись ще з 1946 року, і починалося це із створення Сімферопольського товариства любителів астрономії, в якому учні під керівництвом В.В. Мартиненка самотужки збудували юнацьку обсерваторію. А в 1963 році відбулася установча сесія Малої академії Криму «Искатель», а згодом крок за кроком розбудовувався унікальний позашкільний заклад в Україні. Наразі Україна – це єдина країна, де на державному рівні підтримується система пошукової діяльності учнівської молоді як позашкільного закладу, націлена саме на розвиток дослідницьких здібностей учнів.

Але, незважаючи на численні вагомі здобутки учнів-членів МАН, гуртки Малої академії наук часто відокремлені від шкіл або досить формально взаємодіють з ними.

Усвідомлюючи всі труднощі та недоліки такого функціонування, Білоус С.Ю. був розроблений (починаючи з 2000 р.), науково обґрунтований і запроваджений інноваційний проєкт «Педагогічна система «Школа-МАН», спрямований на розвиток дослідницьких здібностей учнів за умов тісної взаємодії та взаємодоповнення шкільного та позашкільного навчання. В основі освітнього проєкту лежить авторська методика навчання «Методика динамічного моделювання, або дослідницькі ланцюжки».

Завдяки підтримці Національного центру «МАН України» для подальшого розвитку проєкту «Школа-МАН» було створено філію – науково-дослідну експериментальну лабораторію. Цей проєкт по суті сам по собі забезпечує функціонування STEАM-освіти.

Однак для підвищення ефективності запровадження проєкту «Школа-МАН», його подальшого розвитку та з метою залучення кожного з українських школярів до Малої академії наук було додатково створено систему STEАM-освіти під назвою «МАН-Юніор», а також розроблений і запроваджений алгоритм її функціонування у всій Україні.

Запропонована Білоус С.Ю. система має загальну назву «МАН-Юніор», а її функціонування досягається:

по-перше, масовим Всеукраїнським інтерактивним відкритим конкурсом «МАН-Юніор Ерудит»;

по-друге, інформаційною підтримкою у вигляді науково-популярного журналу «Школа юного вченого» та двох сайтів;

по-третє, Всеукраїнським інтерактивним відкритим конкурсом «МАН-Юніор Дослідник», де учні за допомогою мережі Інтернет захищають проєкти і виборюють дипломи переможців.

Конкурси «МАН-Юніор Ерудит» і «МАН-Юніор Дослідник» проходять за номінаціями «Техніка», «Астрономія», «Екологія» та «Історія», при цьому загальні теми проєктів визначаються заздалегідь і формулюються таким чином, щоб інтегрувати в собі різні наукові напрями. Це відповідає вимогам STEM-освіти.

Будь-яка система освіти передбачає на початковому етапі визначення цілі і задач для досягнення поставленої мети. За мету було визначено формування дослідницьких якостей учнів та трансформацію цих якостей до вимог вирішення конкретних проблем науки, техніки тощо. Це якраз і відповідає вимогам STEM-освіти.

І етап функціонування запропонованої системи STEM-освіти – участь у конкурсі «МАН-Юніор Ерудит». Цей етап передбачає заглиблення в оригінальній та цікавій формі учнів у проблеми певної галузі. Підготовка до конкурсу здійснюється за допомогою публікацій у журналі «Школа юного вченого» та методичних рекомендацій на сайтах конкурсів. Тестові завдання формуються таким чином, що їх подальший розвиток приводить до створення дослідницьких завдань, проведення вікторин, «брейн-рингів» та інших позакласних заходів. До процесу розвитку завдань доцільно долучати учнів.

ІІ етап – підготовка проєктів до конкурсу «МАН-Юніор Дослідник», консультації, методичні рекомендації, інформаційна підтримка. Після реєстрації відбувається публікація проєктів на сайті конкурсу, їх заочне рейтингове відкрите оцінювання та експертне оцінювання, відбір найбільш оригінальних для онлайн захисту.

ІІІ етап – онлайн захист проєктів конкурсу «МАН-Юніор Дослідник», відкрите обговорення результатів на традиційному підсумковому круглому столі за участю керівників учнівських досліджень.

Отже на початку (І етап) учні отримують мотивацію пізнання в певній галузі, розширення світогляду, а наприкінці (ІІІ етап), набувши певних дослідницьких навичок, створюють завершений проєкт. Таким чином, система «МАН-Юніор» може вважатися завершеним педагогічним процесом, тобто послідовною системою STEM-освіти, оскільки в її межах здійснюються всі кроки, що відповідають STEM-освіті.

Таким чином, «МАН-Юніор Ерудит» – перша сходинка, яка забезпечує: розширення світогляду, підвищення рівня ерудиції та інтересу до науки і техніки, інтеграцію галузей науки, а також логічне мислення, вміння розвивати певні ідеї, закладені в змісті завдань.

«МАН-Юніор Дослідник» – вища сходинка, яка передбачає створення дослідницького STEM-проєкту як продукту STEM-освіти.

Зважаючи на зазначене та на успіхи запровадження даної педагогічної системи, НЦ «МАН України» вперше проводить осінню школу «STEM MAS. UA», мета якої – допомогти вчителям і учням у подальшому запровадженню цієї системи.

Школа проводиться в інноваційному форматі «Учні+Вчителі».

Для учасників школи «STEM MAS. UA» спеціально розроблені курси та посібники для навчання в школі:

  1. «Методика динамічного моделювання для запровадження в STEM-освіті» (С.Ю. Білоус). Для цього підготовлено 2 посібники:

1) щодо застосування методики та правил формування алгоритмів досліджень «Дослідницькі ланцюжки, або методика динамічного моделювання»;

2) щодо тем і алгоритму створення проєктів з підручних засобів посібник «Без пляшки не розберешся», що містить опис 45 дослідів та проблемні питання до кожного.

  1. «Астрономія з телескопом і без нього» (Н.А. Вірніна). Для цього розроблений спеціальний робочий зошит (26 сторінок) із завданнями і рекомендаціями щодо діяльності учнів на період школи.
  2. «Турніри юних як один з методів навчання на засадах STEM-освіти» (О.Л. Камін, О.О. Камін). Заняття за цим напрямом проводитимуться у вигляді тренінгів.
  3. «Математичний хендмейд» (І.П. Даценко), майстер-клас і практикум, де буде здійснена інтеграція математики та художнього мистецтва.
  4. «Наукова фотографія» (П.А. Давиденко), майстер-клас і практикум, де буде здійснена інтеграція фізики, астрономії, біології та художнього мистецтва.

У другій половині дня заплановано проведення тренінгів для вчителів та учнів у вільній формі, астрономічні спостереження, пізнавальні екскурсії тощо.

Планується, що результатами І Всеукраїнської школи «STEM MAS. UA» буде широке розповсюдження Національним центром «МАН України» для запровадження запропонованих підходів у розробленій системі STEM-освіти в проєкті «Школа-МАН», у тому числі, й відкриття інноваційних STEM закладів та координаційних центрів на засадах запропонованої педагогічної системи.

 

Посилання на завантаження фото:

Відкриття – 14.09.19

Практична робота  16.09.19

Екскурсія Музей техніки 18.09.19

Закриття 19.09

 

БезымянныйБезымянный1Безымянный2Безымянный4Безымянный5