26 травня 2022 року Міністерством освіти і науки України спільно з Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, Міжнародною асоціацією позашкільної освіти та іншими партнерами до Дня захисту дітей проведено Всеукраїнську нараду «Позашкільна освіта у воєнний та повоєнний час».
Під час виступів були обговорені стратегічні питання захисту прав дітей на позашкільну освіту, діяльність закладів позашкільної освіти у воєнний та повоєнний час.
Відбулися панельні дискусії: Панельна дискусія І «Державна політика у сфері позашкільної освіти у воєнний та повоєнний час»; Панельна дискусія ІІ «Регіональна політика у сфері позашкільної освіти у воєнний та повоєнний час».
У нараді брали участь народні депутати України, представники Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова, керівники органів управління освітою, вчені, громадськість.
Перед учасниками виступили:
Сергій Бабак, голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, наголосив на необхідності функціонування закладів позашкільної освіти у воєнний та повоєнний час, відмітивши «шалений потенціал позашкільної освіти».
Павло Сушко, народний депутат України, заступник голови Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики, голова тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування випадків порушення прав дітей. Зупинився на питанні гарантованого конституційного права дітей на життя та освіту. Не залишив поза увагою питання реалізації творчих талантів та дозвілля дітей, збереження національної ідентичності та самобутності. «Війна поставила перед закладами позашкільної освіти нові виклики та завдання, які позашкілля вдало вирішує» – наголосив Павло Миколайович.
Олег Єресько, генеральний директор Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України підняв питання ролі позашкільної освіти у формуванні фахівця-професіонала, наголосив, що позашкіллю належить провідна роль у формуванні громадянина України. Зупинився на питанні недопущення скорочення мережі закладів позашкільної освіти.
Василь Кремень, президент Національної академії педагогічних наук України, наголосив, що позашкільна освіта повинна бути більш розвинутою, ніж була у довоєнний час.
Роман Гурак, голова Державної служби якості освіти України, звернув увагу учасників наради на доступності та якості позашкільної освіти, збереженні та розвитку мережі закладів. Наголосив, що результати навчання у школі напряму корегуються зайнятістю дітей у закладах позашкільної освіти.
Роман Грищук, народний депутат України, голова підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, підняв питання щодо необхідності прийняття мораторію на закриття закладів позашкільної освіти у воєнний та повоєнний час.
Продовжено нараду у панельних дискусіях, розгляд питань:
- «Державна політика у сфері позашкільної освіти», на якому зупинився Віктор Сальков, керівник експертної групи з питань позашкільної та інклюзивної освіти Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України. Підняв питання стратегічних напрямків позашкільної освіти в умовах воєнного стану та основних напрямів діяльності закладів позашкільної освіти в умовах воєнного стану. Віктор Васильович наголосив, що керівник-позашкільник повинен бути умотивованим та міг у роботі використовувати свої інновації.
Про державно-громадське партнерство говорила Олена Биковська, президент Міжнародної асоціації позашкільної освіти. Зупинилася на роботі освітянського фронту, розкрила трьохрівневу модель функціонування позашкільної освіти у воєнний час: державний, регіональний та рівень закладу позашкільної освіти. Олена Володимирівна підкреслила основні напрямки позашкільної освіти у воєнний та повоєнний час.
- «Регіональна політика у сфері позашкільної освіти», на якій розглядалося питання ставлення представників громад до дітей, до закладів позашкільної освіти. Своїм досвідом поділилися представники органів місцевого самоврядування та координатори позашкілля різних регіонів України.
Від Запорізької області у панельних дискусіях брали участь Лариса Чурикова, методист відділу позашкільної, спеціальної та вищої освіти Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації, Галина Мазнєва, керівник Запорізького відділення МАПО, заступник директора з виховної роботи позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості Шевченківського району» Запорізької міської ради Запорізької області.
Не дивлячись на складні умови, в яких перебуває Запорізька область через військову агресію російської федерації, освітній процес не зупиняється. За два роки пандемії була напрацьована дистанційна модель навчання, яка дозволяє і зараз в умовах війни здобувати позашкільну освіту.
Пріоритетним для обласної влади, Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації наразі залишається питання збереження мережі закладів позашкільної освіти, складу фахівців освітньої сфери, а також створення безпечних та комфортних умов безпосереднього середовища для здобувачів освіти.
Позашкілля Запорізького краю працює, забезпечує надання освітніх послуг здобувачам освіти та допомагає кожній дитині, попри все, продовжувати свій творчий шлях.
Своєю плідною роботою представники позашкілля наближаються до Перемоги та підтримують молоде покоління нашої держави!